Här kan du läsa svaren på de frågor vi oftast får från våra kunder.
Så gäller din försäkring
Informationen är uppdaterad den 21.03.25.
Om du har planerat en resa till Storbritannien måste du från 2 april 2025 ansöka om förhandsgodkännande - ETA - innan din ankomst.
Informationen är uppdaterad den 21.03.25.
Den 21.03.25 brann det på flygplatsen Heathrow.
Om din resa påverkas av branden på Heathrow ber vi dig att först kontakta ditt flygbolag eller resebyrå för att ta reda på hur de kan hjälpa dig.
Om förseningen gör att du missar din vidaretransport, t.ex. om du måste göra ett mellanstopp täcker försäkringen extrakostnader för sträckan. Vid sammankoppling av biljetter med en eller flera mellanlandningar måste du först kontakta flygbolaget för ombokning eller kompensation.
OBS! Det framgår av din försäkring om du har köpt tillvalet semestergaranti till din reseförsäkring för 'flygförsening/försenad ankomst' och maxbeloppet.
Håll dig uppdaterad med flygplatsen på Heathrow.com.
Försäkringen omfattar avbokningskostnaden, alltså det du inte får ersättning för av flygbolag/resebyrå när du avbokar till följd av en ersättningsbar händelse som omfattas av din avbeställningsförsäkring.
Om UD avråder från resa till ditt resmål ska du kontakta din resebyrå som kan hjälpa dig i enlighet med paketreselagen. Har du köpt biljetter och hotell separat ska du kontakta flygbolaget och hotellet direkt.
OBS! detta gäller enbart om du köpt försäkring med tillägget ”resans syfte” och betalat 6% av resans pris i premie.
Våra försäkringar omfattar inte missad resa till följd av de långa köerna vid säkerhetskontrollen på flygplatsen.
Försäkringen gäller om du missar din resa på grund av en plötslig och oförutsedd händelse. Då detta redan är känt betraktas inte händelsen som oförutsedd.
UD avråder ibland från icke nödvändiga resor till vissa länder. Syftet med avrådan är att förhindra ytterligare spridning av viruset, att inte belasta lokal sjukvård och att man inte ska utsätta sig själv eller andra för ökad smittorisk. Uppdaterad information om vilka länder avrådan gäller för finns på UDs hemsida.
Vi vill därför uppmana alla våra kunder att begränsa sitt resande så mycket det går, att ta sitt samhällsansvar och att endast genomföra nödvändiga tjänsteresor utomlands. Utöver smittorisk kan resande i nuläget också innebära risk att hamna i en situation där försäkringen inte kan hjälpa på grund av situationen på det specifika resmålet.
Om du planerar en tjänsteresa framöver under aktuell UD-avrådan, ber vi dig att ta kontakt med oss på Gouda för att få mer detaljerad information kring hur situationen ser ut och hur den kan påverka er planerade resa. Goudas företagsavdelning nås på telefon 08-615 28 00.
Vi rekommenderar att du kontaktar din läkare så snart som möjligt om du har några symtom på Coronavirus
Har du ett krav på ersättning så ber vi dig gör en anmälan. Vid akuta ärenden till följd av sjukdom eller skada kontakta Gouda Alarm på telefon: +45 33 15 60 60.
Om du befinner dig utomlands och har behov av akut hjälp/assistans, hänvisar vi dig att kontakta vår 24-timmars Travel Assistance på telefon +45 33 15 60 60.
Du ska i första hand ta kontakt med din resebyrå eller flygsällskap för att yrka på ersättning för dina flygbiljetter. Därefter kan du anmäla ditt ersättningskrav till oss.
Anmäl ditt ersättningskrav online till oss.
För övriga ärenden hänvisar vi till vår hemsida, Anmäl din skada online.
Vårt telefonnummer är 08-615 28 00 och vi nås kl 10-15.
På grund av den pågående pandemin samt den rådande situationen med köer på flygplatser runt om i Europa är handläggningstiden längre än normalt. Vi ber dig att ha ditt ärendenummer eller försäkringsnummer tillgängligt när du hör av dig till oss och tackar på hand för ditt tålamod.
Har du övriga frågor är du varmt välkommen att kontakta oss.
I dagsläget är det många som ringer till oss vilket kan leda till väldigt långa väntetider på telefonen. Du har möjlighet att skicka oss ett mejl istället för att vänta på din tur i en telefonkö. Kontakta oss här.