Om ett allvarligt olycksfall eller sjukdom inträffar under resa, och du är i akut behov av vård på resan, är du välkommen att kontakta vår Alarmcentral på +45 33 15 60 60.
Har du kostnader som du vill söka ersättning för eller om du vill ha ersättning för exempelvis förstörd tid på resa så ska du ansöka om ersättning via länken nedan:
Anmäl en skada – Så här gör du en skadeanmälan till Gouda
Till din anmälan
Följande dokument ska bifogas vid:
• Avbeställning - resehandlingar (originalbokningen), avbokningsintyget från researrangör/resebyrå, läkarintyg och kontoutdrag på betalningen av resa.
• Anslutningsskydd - förseningsintyg och originalbokningen på din resa samt kvitto på merkostnader.
• Bagageförsening - en P.I.R. (Property irregularity report = Anmälan om bagageförsening som gjort på flygplatsen med referensnummer hos flygbolaget).
• Försening - intyg om förseningen från transportören bifogas. Av intyget ska förseningstiden samt förseningsorsaken framgå.
• Förstörda resdagar - resehandlingar där resans pris längd och resenärer framgår tillsammans med intyg från läkare på resmålet.
• Komma ikapp resan - förseningsintyg från ansvarig transportör/polisrapport eller annat som styrker händelsen som föranlett din försening samt kvitto på merkostnader för att komma ikapp din resa.
• Sjukdom/skada/olycksfall - kvitto på kostnader.
• Självriskeliminering - Hyrt fordon utomlands - hyreskontraktet där försäkring samt avtalad självrisk framgår samt faktura på självrisken/reparationskostnaden.
• Självriskskydd - beslut från hem-/villahemförsäkring där självrisken framgår.
• Stöld/rån/inbrott - polisanmälan från resmålet samt kvitto på egendom som förlorats eller skadats.
• Återbetalning av aktivitetskostnader - läkarintyg samt kvitto på förbetald aktivitet.
Beroende på händelse och vilken ersättning du söker kan andra handlingar komma att krävas för vår bedömning.